Chińczycy dotrzymali słowa i dowodzą kwantowej supremacji na większej macierzy

28 października 2021, 13:27

Chińscy naukowcy ogłosili, że dotrzymali słowa danego w grudniu ubiegłego roku i ulepszyli swój układ optyczny tak, że przeprowadził kwantowe gaussowskie próbkowanie bozonu na macierzy 144x144. Tym samym potwierdzili, że ich komputer kwantowy osiągnął kwantową supremację, czyli jest w stanie wykonać obliczenia, których komputery klasyczne nie potrafią wykonać w rozsądnym czasie.



Windowsowe gry na komputerach Apple'a

4 sierpnia 2006, 10:14

Firma TransGaming poinformowała o stworzeniu programu Cider, który pozwoli autorom gier dla systemu Windows na łatwe przygotowanie ich do uruchomienia na komputerach Apple'a. Biorąc pod uwagę fakt, że na komputery Macintosh nie ma zbyt wielu gier, nowy program może spowodować, że więcej osób wybierze właśnie system Apple'a.


Dziurawa Vista?

26 grudnia 2006, 11:41

Eksperci ds. bezpieczeństwa oraz cyberprzestępcy szukają prawdopodobnej dziury w systemie Windows Vista. O istnieniu luki poinformował 15 grudnia jeden z rosyjskich programistów.


Niemożliwy trójkąt przestrzenny Rogera Penrose’a (1934)

Niemowlęta reagują na złudzenia optyczne

20 marca 2007, 11:22

Sarah Shuwairi i jej zespół z Uniwersytetu Nowojorskiego badali 30 czteromiesięcznych niemowląt, pokazując im rysunki ze złudzeniami optycznymi. Chodziło o zbadanie zdolności do tworzenia trójwymiarowego obrazu na podstawie dwuwymiarowych szkiców.


Ostatnia wieczerza

Ukryte postaci w Ostatniej wieczerzy Leonarda da Vinci?

30 lipca 2007, 11:16

Pesci Slavisa, włoski specjalista IT, twierdzi, że odnalazł dwie ukryte postaci na obrazie Ostatnia wieczerza Leonarda da Vinci. Mają to być rycerz z zakonu templariuszy oraz ktoś jeszcze z małym dzieckiem na ręku. Widać ich ponoć tylko w określonym oświetleniu i aby tego dokonać, informatyk musiał wykorzystać możliwości swojego komputera.


Czujnik z żywej komórki

4 marca 2008, 09:01

Naukowcy z Uniwersytetu Purdue stworzyli nową technologię, która umożliwia jednoczesne badanie tysięcy próbek pożywienia lub wody w poszukiwaniu groźnych dla człowieka mikroorganizmów. Donoszą oni, że badanie takie można wykonać w czasie zaledwie jednej do dwóch godzin.


Sposób na oczy dla komputera

15 września 2008, 10:52

Naukowcy z Massachusetts Institute Technology próbują dowiedzieć się, jak to się dzieje, że potrafimy rozpoznawać obiekty. Ich prace mogą posłużyć do stworzenia maszyn widzących w sposób podobny jak ludzie.


Widgetowe nieporozumienia

8 kwietnia 2009, 11:13

Apple poinformowało, że prace nad opracowaniem standardów dla internetowych widgetów - drobnych narzędzi, które w Sieci zdobywają coraz większą popularność - naruszają należący do firmy patent.


Raczkujące unikanie

25 września 2009, 07:19

Dorośli wykrywają zbliżające się obiekty, które znajdują się na kolizyjnym kursie. Wiedzą, że muszą się uchylić, bo inaczej dojdzie do zderzenia. Niemowlęta nie reagują w ten sposób, co skłoniło naukowców do zastanowienia, kiedy w toku rozwoju pojawia się ta ważna umiejętność. Wszystko wskazuje na to, że wtedy, gdy bobasy zaczynają raczkować i stają się bardziej mobilne (Naturwissenschaften).


Czas w przestrzeni

22 stycznia 2010, 16:33

Do wieku 4 lat dzieci oznaczają czas, odnosząc się do fizycznych odległości. Wg Daniela Casasanto z Instytutu Psycholingwistyki Maxa Plancka, rozumienie abstrakcyjnych pojęć, a więc i czasu, wywodzi się od obserwacji oraz zachowań dzieci w rzeczywistym świecie i nie zależy od oddziaływań kulturowych czy języka obfitującego w metafory (Cognitive Science).


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy